اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی ۴ بیمار شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهترین مواد غذایی برای داشتن عمر سالم و طولانی معلم، روشنی‌بخش راه امید نخستین تماشاگران دنیای مادری | مشکلات و کمبودها، خاطرات شیرین کاری را برای ماما‌ها کم‌رنگ نمی‌کند تاثیر آلودگی هوا بر افزایش ابتلا به آسم | بروز بیش‌تر این بیماری در کلانشهر‌ها ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری جاساز ۲۰۹ بسته هروئین از معده ۳ تبعه افغانستانی در هنگ مرزی تایباد نجات کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مالیات؛ مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است آخرین اخبار از دستگیری عوامل اصلی ربودن «یسنا» (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار پلیس راه نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج - چالوس (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقدام عجیب طالبان: انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان! بند قانون جوانی جمعیت به‌دلیل کمبود ماما اجرا نمی‌شود آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی+تصویر (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) محور هراز یکطرفه شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ویدئو | مشاهده یک قلاده پلنگ در منطقه شکارممنوع ژرف تربت حیدریه

  • کد خبر: ۲۰۴۴۵۲
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
ویدئو | مشاهده یک قلاده پلنگ در منطقه شکارممنوع ژرف تربت حیدریه
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط‌بانان پاسگاه محیط‌بانی «سریشا» در منطقه شکار ممنوع ژرف در شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی، موفق به مشاهده و تصویربرداری از یک پلنگ شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی اله‌پور افزود: این یازدهمین مشاهده پلنگ در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون است که ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تربت حیدریه، در حین گشت و کنترل و اجرای قانون شکار و صید موفق به ثبت تصویر این گونه ارزشمند شدند.

وی ادامه داد: این تعداد رکورد‌های ثبت شده گونه پلنگ و مشاهدات متعدد این گونه ارزشمند در استان، بیانگر پویا بودن اکوسیستم و وجود امنیت و تغذیه مناسب برای این گونه در تمام استان بوده که به‌واسطه تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان و همراهی و همکاری جوامع محلی با محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ، گوشت‌خواری قوی و در راس زنجیره غذایی است که یک شکارچی تنها و شب زی محسوب می‌شود و به همین دلیل مشاهده این گونه ارزشمند بسیار سخت است و به ندرت اتفاق می‌افتد.

اله‌پور افزود: این حیوان ارزشمند بسته به زیستگاه و میزان منابع غذایی موجود بین ۱۰ تا ۱۵ سال در طبیعت زندگی می‌کند که نقش مهمی در حفظ و ایجاد تعادل زنجیره غذایی در طبیعت دارد که متاسفانه به دلیل تهدید‌های غذایی و زیستگاهی، جمعیت این حیوان رو به کاهش و در معرض خط انقراض قرار دارد.

وی اضافه کرد: با مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست در روستا‌های حاشیه مناطق حفاظت شده و انجام اقدامات حمایتی می‌توان از این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض حفاظت کرد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده است و در کنار اردک سرسفید جزو گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

شهرستان تربت حیدریه در ۱۵۵ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد و دارای یک منطقه تحت حفاظت محیط زیست است.

منطقه شکار ممنوع ژرف در قلب خراسان رضوی و در شرق شهرستان تربت حیدریه با شرایط جغرافیایی جلگه‌ای و کوهستانی، مکان مناسبی برای زیستگاه‌های حیوانات وحشی به شمار می‌رود و گونه‌های جانوری قوچ و میش وحشی در آن به وفور مشاهده می‌شود.

این زیستگاه ارزشمند ۵۸ هزار هکتاری که در حد فاصل سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار گرفته است در صورت توجه مسوولان می‌تواند به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های مهم گونه‌های جانوری در استان و کشور و مکانی برای گردشگران طبیعت محسوب شود.

استان خراسان رضوی با دارا بودن اقلیم‌های متفاوت و اکوسیستم‌های متنوع، از غنای گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است و تا کنون حدود ۴۸۵ گونه مهره‌دار در محدوده این استان شناسایی شده است و تمامی گونه‌های خانواده گربه سانان کشور در محدوده خراسان رضوی حضور دارند.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->